Drug use among university students: meanings, motivations, and consequences in the context of higher education.
DOI:
https://doi.org/10.53382/issn.2810-6369.43Keywords:
Drug use, college students, higher education, academic pressure, normalization of useAbstract
For many students, university life means facing multiple challenges associated, for example, with academic performance, socialization, and the emotional demands of higher education. As a result, drug use emerges as a strategy for coping with or avoiding this situation in an adaptive manner. The aim of this research was to analyze the meanings, motivations, and consequences of drug use among higher education students at a private university in the Valparaíso Region, Chile. The methodological procedures were characterized by a descriptive qualitative design, where information was collected through a focus group with 10 students from different academic levels. The results show that drug use is the result of the interaction of multiple factors, including academic and family pressures, as well as the search for belonging and group validation. In this regard, there is recognition of the existence of a culture that normalizes drug use, perceiving it as a common and low-risk practice within the university context. However, based on the testimonies, negative consequences are identified, such as deterioration of academic performance, isolation, loss of meaningful activities, and weakening of support networks. The conclusion is that there is a need to strengthen institutional strategies for prevention, well-being, and comprehensive student support from a community and cultural perspective.
References
Abarca Saavedra, I., & Baïz, S. (2020). Representaciones sociales de estudiantes universitarios en Santiago de Chile sobre el consumo de marihuana. Revista Argentina De Estudios De Juventud, (14), e038. https://doi.org/10.24215/18524907e038
Akers, R. L., Krohn, M. D., Lanza-Kaduce, L., & Radosevich, M. (1979). Social learning and deviant behavior: A specific test of a general theory. American Sociological Review, 44(4), 636–655.
Alma Cruz. (2023). Percepción de los estudiantes sobre el consumo de drogas psicoactivas en su universidad. Revista Ciencias de la Salud, 21 (1), e08. Publicación electrónica 01 de noviembre de 2023. https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/revsalud/a.11889
Asociación Médica Mundial. (2017). Declaración de Helsinki de la Asociación Médica Mundial: Principios éticos para las investigaciones médicas en seres humanos. https://www.wma.net/es/policies-post/declaracion-de-helsinki-de-la-amm-principios-eticos-para-las-investigaciones-medicas-en-seres-humanos/
Beauchamp, T., & Childress, J. (2019). Principles of Biomedical Ethics: Marking Its Fortieth Anniversary. The American journal of bioethics : AJOB, 19(11), 9–12. https://doi.org/10.1080/15265161.2019.1665402
Brown, R. y Murphy, S. (2018). Alcohol y conexión social para estudiantes de nuevo ingreso a universidades residenciales: implicaciones para la reducción de daños por alcohol. Journal of Further and Higher Education, 44 (2), 216–230. https://doi.org/10.1080/0309877X.2018.1527024
Bulfone, G., Ingravalle, F., Scerbo, F. et al. Consumo de sustancias y rendimiento académico en estudiantes universitarios: revisión sistemática y metaanálisis. BMC Med Educ 25, 959 (2025). https://doi.org/10.1186/s12909-025-07530-y
Comisión de Convivencia y Salud Mental del Consejo de Rectores de las Universidades Chilenas. (2025). Bienestar universitario: Claves para la convivencia y la salud mental. Consejo de Rectores de las Universidades Chilenas. Recuperado de https://consejoderectores.cl/2025/06/12/cruch-presenta-informe-bienestar-universitario-claves-para-la-convivencia-y-la-salud-mental/
Fishbein, M. y Ajzen, I. (1975). Belief, attitude, intention and behavior. An introduction to theory and research. Reading, M.A., Addison-Wesley.
Flores-Kanter, P., & Medrano, L. (2019). Núcleo básico en el análisis de datos cualitativos: pasos, técnicas de identifi-cación de temas y formas de presentación de resultados. Interdisciplinaria, 36(2), 203-215. https://dx.doi.org/10.16888/interd.2019.36.2.13
Gallard Muñoz, M. I. E., & Álvarez Yaulema, M. S. (2021). Nivel de conocimiento de los docentes universitarios sobre el accionar frente a las diferentes situaciones del uso y consumo de drogas. Qualitas Revista Científica, 23(23), 037 - 047. https://doi.org/10.55867/qual23.04
Hernández Sampieri, R., & Mendoza Torres, C. P. P. (2023). Metodología de la investigación: Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill Interamericana Editores. https://santic.cl/mt-content/uploads/2024/09/hernandez_metodologia-investigacion-las-rutas.pdf
Jiménez-Herrera, Luis G. (2024). Opiniones de estudiantes universitarios sobre las drogas adictivas y el entorno educativo. Formación universitaria, 17 (6), 111-120. https://dx.doi.org/10.4067/s0718-50062024000600111
Jiménez-Pesántez, E., & Campoverde-Odónez, N. A. (2025). Proceso de normalización del consumo de drogas en jóvenes. Revista Científica Retos De La Ciencia, 9(19), 96–108. https://doi.org/10.53877/rc9.19-515
Magalhães, L. S. P., Vernaglia, T. V. C., Souza, F. A. M., Chagas, S. V. & Cruz, M. S. (2018). The drugs phenomenon from the perspective of nursing students: patterns of consumption, attitu- des and beliefs. Esc. Anna Nery. 22(1), e20170205. https://doi.org/10.1590/2177-9465-EAN-2017-0205
Márquez Granados, K. L., Tavarez Reyes, D. L., Flores Tapia, M. del C., Carreón Rangel, M. P., Macías-Galaviz, M. T., & Rodríguez Ramírez, J. M. (2019). Relación entre estrés académico y consumo de alcohol y tabaco en estudiantes de educación superior. Lux Médica, 14(41), 3–20. https://doi.org/10.33064/41lm20192009
Martínez, Pablo, Jiménez-Molina, Álvaro, Mac-Ginty, Scarlett, Martínez, Vania y Rojas, Graciela. (2021). Salud mental en estudiantes de educación superior en Chile: una revisión exploratoria con metaanálisis. Terapia psicológica, 39 (3), 405-426. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-48082021000300405
Muñoz, L. A. M. (2023). Cómo validar una entrevista de preguntas abiertas: una propuesta para investigación filosófica empírica. Revista Saberes Educativos, (11), 1-26. DOI:10.17013/risti.32.1–16
Noroña Salcedo, D. R., Mosquera Hernández, V. C., & Laica Hernández, V. G. (2022). Análisis del consumo de drogas en estudiantes universitarios en Quito (Ecuador). Revista De Investigación En Psicología, 25(1), 83-98. https://doi.org/10.15381/rinvp.v25i1.21069
Ortiz-León, Cristina, Jorge-Cárdenas, Xóchitl de San, Pavón-León, Patricia, Salas-García, Betzaida, Gogeascoechea-Trejo, María del Carmen, Blázquez-Morales, María Sobeida Leticia, Sustaeta, Paulina Beverido, & Juárez, Alma Cruz. (2023). Percepción de los estudiantes sobre el consumo de drogas psicoactivas en su universidad. Revista Ciencias de la Salud, 21 (1). Publicación electrónica 01 de noviembre de 2023. https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/revsalud/a.11889
Osorio-Sánchez, Y. L., Díez-Cardona, P. A., Bedoya-Olaya, A. D. (2018). Representaciones sociales sobre consumo de sustancias en contexto universitario: la voz de los estudiantes. Drugs and Addictive Behavior (revista Descontinuada), 3(1), 17–34. https://doi.org/10.21501/24631779.2632
Otzen, Tamara, & Manterola, Carlos. (2017). Técnicas de Muestreo sobre una Población a Estudio. International Journal of Morphology, 35(1), 227-232. https://dx.doi.org/10.4067/S0717-95022017000100037
Pacheco, F. D. R., & Salazar, V. G. P. (2020). Grupos focales: marco de referencia para su implementación. INNOVA Research Journal, 5(3), 182-195.
Quiroz Coral, S. Y. (2024). Caracterización del consumo de sustancias psicoactivas en población universitaria. Revista Criterios, 32(1), 34–47. https://doi.org/10.31948/rc.v32i1.4047
Servicio Nacional para la Prevención y Rehabilitación del Consumo de Drogas y Alcohol. (2023). Décimo quinto estudio nacional de drogas en población general 2022-2023. Gobierno de Chile. https://www.senda.gob.cl/estudio-observatorio/poblacion-general
Servicio Nacional para la Prevención y Rehabilitación del Consumo de Drogas y Alcohol. (2022). Segundo estudio de drogas en educación superior. Gobierno de Chile. https://www.senda.gob.cl/noticia/senda-presenta-resultados-de-segundo-estudio-de-drogas-en-educacion-superior/
Tirado Morueta, R., Aguaded, J. I., & Marín Gutierrez, I. (2010). Patrones de consumo de drogas y ocupación del ocio en estudiantes universitarios: sus efectos sobre el hábito de estudio. Biblioteca Universidad Huelva. https://rabida.uhu.es/dspace/handle/10272/6393
United Nations Office on Drugs and Crime. (2025). World Drug Report 2025. Naciones Unidas. https://www.unodc.org/unodc/data-and-analysis/world-drug-report-2025.html
Valle, A., Manrique, L., Revilla, D. (2022). La investigación descriptiva con enfoque cualitativo en educación. https://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/184559
Weckesser, A., & Denny, E. (2022). BJOG Perspectives –qualitative research: analysing data and rigour. Interna-tional Journal of Obstetrics and Gynaecology, 129(8), 1406–1407. https://doi.org/10.1111/1471-0528.17148
Zavaleta, J. (2016). Los grupos focales como estrategia para recolectar información. Retrieved from http://www.espolea.org/uploads/8/7/2/7/8727772/ddt-gruposfocales.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Relatos Journal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
