Occupational therapy students' perception of the methodologies used in the subject collective creative processes
DOI:
https://doi.org/10.53382/issn.2810-6369.45Keywords:
Occupational Therapy, Occupational Therapy training, Active MethodologiesAbstract
The training of Occupational Therapists varies across several paradigms, primarily mediated by the university that offers the program, thus determining diverse graduate profiles.
At Andrés Bello University, in the Occupational Therapy program, we find methodologies used to guide instructors in their training of students, such as active methodologies. These respond to the idea of placing the student at the center of learning, where the instructor plays a facilitating role in the teaching and learning process.
This research presents the perceptions of Occupational Therapy students at Andrés Bello University, Viña del Mar, regarding the use of active methodologies in the Collective Creative Processes (CCP) course taught in the second year of the program. The overall objective is to evaluate the impact on the Occupational Therapy Students (OTS) of active teaching methodologies applied in the PCC course at the School of TO at UNAB Viña del Mar.
To this end, a mixed-methods research study was conducted, using a Likert-scale questionnaire as a data collection instrument, with four assessment criteria and 10 closed-ended questions: strongly agree, somewhat agree, partially agree, disagree, and two open-ended questions.
It is relevant to the subject to gather this information and to make visible, through students' perceptions, how these types of methodologies facilitate their teaching and learning processes, promoting the integration of knowledge through bodily and emotional experience.
References
Apablaza, M. (2015). El desafío de formar: una reflexión desde la práctica como formadora de terapeutas ocupacionales. Revista Chilena De Terapia Ocupacional, 15(2). https://doi.org/10.5354/0719-5346.2015.38156
Buzato, Marcio. (2024). Convergencias entre Dewey y Hernández - Un análisis de los enfoques pedagógicos. Prohominum. Revista de Ciencias Sociales y Humanas, 6(1), 64-70. Epub 01 de noviembre de 2024.https://doi.org/10.47606/acven/ph0226
Esquerdo L., Malfitano, A., Silva, C., y Borba, P. (2015). Historia, conceptos y propuestas en la terapia ocupacional social de Brasil. Revista Chilena De Terapia Ocupacional, 15(1), 73–84. https://doi.org/10.5354/0719-5346.2015.37132
González, A. (2014). Biología de la creatividad. TOG(38-53). http://www.revistatog.com/mono/num6/biologia.pdf
González M., Santamaría M., Guijo V. Ortiz J. (2015). Aplicación del aprendizaje cooperativo en terapia ocupacional. https://ice.ua.es/en/jornadas-redes-2015/documentos/tema-2/410751.pdf
González-Grandón, X., y Suárez-Gómez, A. (2023). Hacia una pedagogía fenomenológica del sentipensar. Estudios pedagógicos (Valdivia), 49(especial), 287-305. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052023000300287
Guajardo, A. (2016). Texto inaugural. Construcción de identidades epistemes y prácticas en Terapia Ocupacional en América Latina. En S. Simó, A. Guajardo, F. Correa, S. Galheigo, S. García-Ruiz (Eds.). Terapias Ocupacionales desde el Sur. Santiago de Chile: Editorial USACH.
Hernández, R., y Cuahonte, L. (2018). La metodología participativa: una alternativa para fomentar la comunicación y el trabajo colaborativo en el aula. Cinzontle, 3(2). https://revistas.ujat.mx/index.php/Cinzontle/article/view/2213
Hernández-Sampieri, R. y Mendoza, C (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Ciudad de México, México: Editorial Mc Graw Hill Education
Huamán Flores F., Arbaiza Rodríguez., Atarama Rojas T. (2014) La persona como fuente inagotable de creatividad. TOG (55-68).http://www.revistatog.com/mono/num5/persona.pdf
Monzeli, G., Morrison, R., Esquerdo, R. Duarte, C.(2021). Historias de la Terapia Ocupacional en América Latina: la primera década de creación de los programas de formación profesional. Revista Ocupación Humana. 21(2), 113–136. https://latinjournal.org/index.php/roh/article/view/1134
Nahuelcura-Millán, Néstor. (2023). Innovación en la Enseñanza de la Anatomía Humana: Aula Invertida y su Aplicación. International Journal of Morphology, 41(2), 389-394. https://dx.doi.org/10.4067/S0717-95022023000200389
Pino, J., Ulloa, F. (2016) Perspectiva crítica desde Latinoamérica: hacia una desobediencia epistémica en terapia ocupacional contemporánea. https://www.researchgate.net/publication/319081171_PERSPECTIVA_CRITICA_DESDE_LATINOAMERICA_HACIA_UNA_DESOBEDIENCIA_EPISTEMICA_EN_TERAPIA_OCUPACIONAL_CONTEMPORANEA
Mousalli-Kayat, G. (2015). Métodos y Diseños de Investigación Cuantitativa. Mérida.
Simó S. (2015) Terapia Ocupacional desde un paradigma Crítico. Revista electrónica de terapia ocupacional Galicia, TOG.
Syllabus Procesos Creativos Colectivos UNAB, 2023
Sousa K. Freitas, A., Araujo de Sousa T &Alves de Sousa M. (2021). UTILIZAÇÃO DA METODOLOGIA ATIVA NO ENSINO SUPERIOR DA SAÚDE: REVISÃO INTEGRATIVA. Arquivos De Ciências Da Saúde Da UNIPAR, 25(2). https://doi.org/10.25110/arqsaude.v25i2.2021.8019
Universidad Andrés Bello (s.f.) Terapia Ocupacional. https://facultades.unab.cl/rehabilitacion/carrera/terapia-ocupacional/
Valderrama Núñez, C. M. (2020). Alcances y desafíos de la Educación en Derechos Humanos en la formación de terapeutas ocupacionales, a partir de la percepción de los estudiantes. Cadernos Brasileiros de Terapia Ocupacional. 28(1), 26-49. https://doi.org/10.4322/2526- 8910.ctoAO1828
Vásquez, J. y González, L. (2018). Influencia de estrategias docentes y metodologías educativas en el aprendizaje significativo de estudiantes de terapia ocupacional. Revista Chilena De Terapia Ocupacional, 17(2), 149–156. https://doi.org/10.5354/0719-5346.2017.48141
Vilugrón,D. (2021). Metodologías activas de aprendizaje: desarrollo constructivo de la educación centrada en el estudiante https://ucsc.cl/medios-ucsc/noticias/metodologias-activas-de-aprendizaje-desarrollo-constructivo-de-la-educacion-centrada-en-el-estudiante/
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Relatos Journal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
