Equity in university education. An exploratory study regarding the approach to inclusive practices at the university
DOI:
https://doi.org/10.53382/issn.2810-6369.28Keywords:
ethnography, university education, educational policy, inclusive education, educational management.Abstract
In Chile, there is an educational policy that provides guidelines on equity in higher education. However, it is unknown whether universities have management mechanisms that ensure inclusive education that achieves equity for all participating agents. The purpose of this research was to characterize the inclusive education and diversity management model used in higher education. Through an ethnographic investigation of 1 year of nursing, occupational therapy, kinesiology and the analysis of interviews with 3 teachers and 3 directors of the Universidad de las Américas UDLA; It was determined that there are daily practices that favor the development of a culture of inclusive education and a favorable management model for students' access and permanence in higher education. In addition, coherence is established between laws assigned by the state and the particular reality of UDLA manifested in the document Support protocol for people with disabilities (2018).
References
Alcázar Cruz, P. (2020). Estilo de Liderazgo y Compromiso Organizacional: Impacto del liderazgo transformacional. Economía Coyuntural, 5(4), 89-122. Recuperado en 15 de julio de 2022, de http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2415-06222020000400006&lng=es&tlng=es.
Booth, T., & Ainscow, M. (2015). Guía para la educación inclusiva. Desarrollando el aprendizaje y la participación ciudadana en los centros escolares. Madrid. España.
Clavijo Castillo, R. Bautista-Cerro, M (2019). La educación inclusiva. Análisis y reflexiones en la educación superior ecuatoriana. Alteridad [online]. 2020, vol.15, n.1, pp.113-124. ISSN 1390-8642. https://doi.org/10.17163/alt.v15n1.2020.09.
Eyzaguirre, L. (2017) Apoyos y permanencia en la Educación Superior: Percepciones de los y las estudiantes en situación de discapacidad. Tesis para optar al Título de Trabajadora Social. Universidad Alberto Hurtado. Santiago. Chile. Recuperado de: https://repositorio.uahurtado.cl/handle/11242/24145
Hernández, R., Fernández, C., Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación. México: McGraw Hill.
Herrera, C. (2017). El docente universitario como motor de la inclusión educativa. Teorías implícitas y prácticas docentes y su efecto en el aprendizaje de estudiantes de pedagogía. Universidad de Concepción. Concepción, Chile.
Lizama, O. Gil, F. Rahmer, B. (2018). La experiencia de la educación superior inclusiva en Chile. Editorial USACH.
Ministerio de Educación (2009). Ley N°20.370 que Establece la Ley General de Educación (LGE). Publicado en Diario Oficial de la República de Chile en fecha 12 de septiembre de 2009. Chile
Ministerio de Educación (2015). Ley N°20.845: “De inclusión escolar que regula la admisión de los y las estudiantes, elimina el financiamiento compartido y prohíbe el lucro en establecimientos educacionales que reciben aportes del Estado”. Publicado en el Diario oficial de la República de Chile No. 41.177, del lunes 08 de junio de 2015. Chile
Ministerio de Educación (2018) Ley 21.091 Sobre educación superior. Publicado en el Diario oficial de la República de Chile No. 42.068, del martes 29 de mayo de 2018. Chile Recuperado de: https://www.diariooficial.interior.gob.cl/publicaciones/2018/05/29/42068/01/1404565.pdf
Ministerio de Planificación (2010). Ley N°20.422 que: “Establece normas sobre igualdad de oportunidades e inclusión social de personas con discapacidad” Publicado en Diario oficial de la República de Chile No. 39.583, del miércoles 10 de febrero de 2010. Chile.
Rodríguez, G., Gil, J. y García, E. (1996) Metodología de la investigación cualitativa. Editorial Aljibe, Málaga. España.
Rodríguez-Garcés, C. y Padilla-Fuentes. G. (2021), “Incorporación de la Ley de Gratuidad al Sistema de Educación Superior en Chile: la prolongación del subsidio a la demanda y la privatización del financiamiento público”, Revista Iberoamericana de Educación Superior (RIES), vol. XII, núm. 33, pp. 179-195, DOI: https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2021.33.864 [Consulta: 02-08-2022].
Ruiz-Corbella, M., López-Gómez, E. (2019). La misión de la universidad en el siglo XXI: comprender su origen para proyectar su futuro. Revista de la educación superior, 48(189), 1-19. Epub 24 de diciembre de 2019. Recuperado en 10 de diciembre de 2021, de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-27602019000100001&lng=es&tlng=es
Tribunal Constitucional (2019). Ley 20845: Inclusión escolar que regula la admisión de los y las estudiantes, elimina el financiamiento compartido y prohíbe el lucro en establecimientos educacionales que reciben aportes del estado. Ministerio de Educación Chile. Recuperado de https://www.bcn.cl/leychile/navegar?idNorma=1078172
UDLA, Vicerrectoría Académica (2016) Fundamentos de la dimensión pedagógica del Modelo Educativo. Universidad de Las Américas. Recuperado de: https://docencia.udla.cl/wp-content/uploads/sites/60/2019/11/fundamentos-dimension-pedagogica-docencia.pdf
UDLA, Unidad de Gestión Curricular (2018) Guía del Sistema de Aseguramiento del Perfil de Egreso. Universidad de Las Américas. Recuperado de https://historia1imagen.files.wordpress.com/2020/02/3-guicc81a-sistema-de-aseguramiento-del-perfil-de-egreso.pdf
UDLA, Vicerrectoría Académica (2018) Modelo Educativo UDLA. Recuperado de: https://docencia.udla.cl/wp-content/uploads/sites/60/2019/11/modelo-educativo-udla-docencia.pdf
UDLA, Rectoría Académica (2018) Protocolo de Apoyo para estudiantes en situación de discapacidad. Recuperado de: https://www.udla.cl/wp-content/uploads/2019/09/protocolo-udla-discapacidad.pdf
UDLA, Universidad de las Américas (2018) Plan de Desarrollo estratégico 2017-2021. Recuperado de: https://www.udla.cl/wp-content/uploads/2020/03/PDE-2017-2021.pdf
UDLA, Universidad de las Américas (2022) Plan de Desarrollo estratégico 2022-2026. Recuperado de: https://www.udla.cl/wp-content/uploads/files/PDE-UDLA.pdf
UDLA, Vicerrectoría de Aseguramiento de la Calidad (2021) Sistema interno de Aseguramiento de la Calidad. Recuperado de: https://www.udla.cl/wp-content/uploads/2021/11/SIAC-UDLA_VF.pdf
UDLA, Dirección General de Vinculación con el Medio y Comunicaciones (2020) Política de Vinculación con el medio. Recuperado de: https://www.udla.cl/wp-content/uploads/2021/11/Politica-VcM-octubre-2021.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Relatos Journal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
