The “Becoming” in Teaching: A Reflection on Doing and the Construction of Being Through the Teacher–Student Relationship

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53382/issn.2810-6369.44

Keywords:

University teaching, occupational therapy, occupation, becoming

Abstract

This essay reflects on the concept of “becoming” in university teaching in Occupational Therapy, understanding teaching as an occupation with deep symbolic and transformative meaning. Based on Ann Wilcock’s propositions regarding being, doing, and becoming, it analyzes how teaching and student identities are constructed dialectically, in relation to the sociopolitical context and shared experiences. Teaching is addressed not only as an academic act, but as a human encounter that leaves traces and enables processes of personal and collective transformation.

The text proposes understanding “becoming” as a dynamic process linked to occupational identity, fulfillment, and life projection, in which relationships and the environment play a determining role. From this perspective, it is suggested that teachers and students co-construct scenarios of possibility in higher education, where diversity, inclusion, and mutual recognition are fundamental pillars. Likewise, the importance of educational environments that facilitate, sustain, and encourage this process is highlighted, enhancing well-being and autonomy.

Finally, the essay invites a rethinking of teaching as a situated practice that harmonizes past, present, and future, in which individual and collective trajectories intertwine, enabling a shared and meaningful “becoming”.

References

Fernández, C (2020). La cuestión del ser en la actualidad: un análisis desde la teoría crítica. Revista Guillermo de Ockham 18, n.o 2: 171-79. https://doi.org/10.21500/22563202.4508.

Gillen, G. y Brown, C. (2025). Willard y Spackman. Terapia Ocupacional (14.a ed.). Wolters Kluwer.

Guajardo, A . (2016). Construcción de identidades, epistemes y prácticas en Terapia Ocupacional en América Latina. En Simó, S., & Guajardo, et al. Terapias Ocupacionales desde el Sur. Derechos humanos, ciudadanía y participación (pp.41-62). Editorial USACH.

Guzmán, L. (2016). Manual práctico de salud mental en Terapia Ocupacional. Editorial Síntesis.

Jones, S., Barahona, M.J., Poblete, D., y Grandón, P. (2024). Acompañando el derecho a la salud mental: Perspectivas de Terapia Ocupacional en niñez y juventud. Editorial Universitaria.

Palacios, M., Pino, J. (2016). Reconstrucción del sentido de comunidad y ocupaciones colectivas: experiencia de transformación de prácticas de salud primaria rural. En Simó, S., Guajardo, A., Corrêa, F., Glheigo, S., García-Ruiz, S. (2016). Terapias ocupacionales desde el sur: derechos humanos, ciudadanía y participación (pp.415-433).Editorial USACH.

Schliebener, M. (2015). Los supuestos que subyacen a las principales teorías de Ann Wilcock y la necesidad de la pregunta ontológica por la ocupación humana. Revista Electrónica de Terapia Ocupacional Galicia, TOG. Revista electrónica de terapia ocupacional Galicia, TOG 12, n.o 21: 26. ISSN-e 1885-527X. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5091808

Talavera-Valverde, M. (2019). Doing, being and becoming, el legado de la terapia ocupacional para la promoción de la salud: Revista Terapia Ocupacional Galicia 16, n.o 30 (2019): 129-31. Disponible en: https://www.revistatog.es/ojs/index.php/tog/article/view/28

Taylor, R., Bowyer, P. y Fisher, G. (2025). Kielhofner. Modelo de Ocupación Humana (6.a ed.). Wolters Kluwer.

Trujillo,R., Sanabria, L., Carrizosa, L., Parra, E., Rubio, S., Uribe,K. y Castillo, C. (2011). Ocupación: sentido, realización y libertad. Diálogos ocupacionales en torno al sujeto, la sociedad y el medio ambiente. Grupo de Investigación Ocupación y Realización Humana. Universidad Nacional de Colombia.

Downloads

Published

2025-12-19

Issue

Section

Dossier

How to Cite

Aranda Aguirre, X., & Fermandois Poblete, P. (2025). The “Becoming” in Teaching: A Reflection on Doing and the Construction of Being Through the Teacher–Student Relationship. Relatos Journal, 4, 6-15. https://doi.org/10.53382/issn.2810-6369.44

Similar Articles

1-10 of 30

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)