Occupational injustice in the context of water crisis: the experience of the educational communities of Petorca

Authors

  • Danae Arévalo Palma Universidad Andrés Bello, Sede Santiago
  • Katalyna Avendaño Bravo Universidad Andrés Bello, Sede Santiago
  • Catalina Estrada Tobar Universidad Andrés Bello, Sede Santiago
  • Sara Solar Bórquez Universidad Andrés Bello, Sede Santiago
  • Felipe Zapata Campos Facultad de Ciencias de la Rehabilitación. Universidad Andrés Bello https://orcid.org/0009-0006-1633-2001

DOI:

https://doi.org/10.53382/issn.2810-6369.14

Keywords:

Educational communities, Adaptations, Water scarcity, Human Rights, Occupational injustice

Abstract

The purpose of this study is to know the educational reality of different schools in the County of Petorca, considering the educational adaptations that have been made, as a result of water scarcity. Through the notion of Occupational Justice and the Human Rights approach, the conditions in which these educational communities subsist are problematized.
The problems that give context to this situation are water shortages, and, on the other hand, an extractive development model that has given rise to numerous socio-environmental conflicts in different areas of the country.
The methodology used is qualitative, through the discursive analysis of different actors/actresses from schools in Petorca and a local authority in the area of education. Additionally, the rural character of the area is emphasized, considering a strong impact on professional technical education oriented to agricultural functions.
The results show the conditions under which these communities must work and the different adaptations they have made in order to continue developing their activities.

References

Alvarado, R., & De la Vega, F. (2022, 22 de marzo). “Chile: el país más afectado por la crisis hídrica en América Latina”. Recuperado de: https://uchile.cl/u184820

Ávila, R., Campusano, R., Galdámez, L., Jaria, J., & Lucas, A. (2017). Medioambiente, conflictos socioambientales y derechos humanos. Anuario de Derechos Humanos, 13-39. doi:10.5354/0718-2279.2017.46883

Blancas, E. (2018). Educación y Desarrollo Social. Horizonte de la Ciencia, vol. 8, núm. 14, 113-121.

Caballero (2016) en Simo, S., Guajardo, A., Correa, F., Galheigo, S., & García - Ruiz, S. “Terapias ocupacionales desde el sur. Derechos humanos, ciudadanía y participación”. Editorial Universidad Santiago de Chile.

CEPAL. (2018). La Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible. Una oportunidad para América Latina y el Caribe. Santiago: Publicación de las Naciones Unidas.

CEPAL y OECD. (2016). Evaluaciones del desempeño ambiental: Chile. Santiago: Naciones Unidas.

González, D. (16 de diciembre de 2021). Petorca, el pueblo de Chile que está cerrando escuelas por culpa de la sequía. Página de BBC News. Mundo: Obtenido de https://www.bbc.com/mundo/noticias-america-latina-59584248

INDH. (2021). “Corte Suprema revoca fallo y fija un mínimo de 100 litros de agua por persona al día para Petorca”. Recuperado de: https://www.indh.cl/corte-suprema-revoca-fallo

INDH. (2018). Informe anual. Situación de los Derechos Humanos en Chile. Santiago, Chile: Instituto Nacional de Derechos Humanos.

INDH. (2016). Mapa de conflictos socioambientales en Chile. Santiago de Chile: Instituto Nacional de Derechos Humanos.

Morrison, Olivares & Vidal (2011). “La Filosofía de la Ocupación Humana y el Paradigma Social de la Ocupación. Algunas reflexiones y propuestas sobre epistemologías actuales en Terapia Ocupacional y Ciencias de la Ocupación.” Revista Chilena de Terapia Ocupacional 11:2, 102-119.

Navarrete, E., Cantero, P., Guajardo, A., & Sepúlveda, R. (2015). “Terapia Ocupacional y Exclusión Social: Hacia una praxis basada en los derechos humanos”. Editorial Segismundo.

ONU. (2018). Principios marco sobre los derechos humanos y el medio ambiente. Naciones Unidas Derechos Humanos, procedimientos especiales. Obtenido de https://www.ohchr.org/Documents/Issues/ Environment/SREnvironment/FP_ReportSpanish.PDF

Rivera, A. (2022, 22 de marzo). “La dificultad del inicio de clases en las zonas rurales sin agua segura”. Codexverde. Santiago, Chile. Recuperado el 21 de junio del 2022. Recuperado de:https://codexverde.cl/la-dificultad-del-inicio-de-clases-en-las-zonas-rurales-sin-agua-segura

Rojas, R. & Fragkou, M. (2021). “¿Infraestructura ante la crisis hídrica? Políticas de Estado en los ríos Petorca y La ligua”. Cuadernos Médicos-Sociales. Vol 61 (N° 1). (pp. 61-71).

Simó Algado S, Abregú M M (2015). Ecología ocupacional: El estudio de caso de la megaminería en Argentina. En Revista Argentina de Terapia Ocupacional, Año 1, Nro 1. 25–35. Asociación Argentina de Terapistas Ocupacionales, Buenos Aires.

Simó Algado, S. Townsend, E. (2015). Eco-social Occupational therapy. British Journal of Occupational Therapy- 78(3):182-186

Downloads

Published

2023-12-01

Issue

Section

Dossier

How to Cite

Occupational injustice in the context of water crisis: the experience of the educational communities of Petorca. (2023). Relatos Journal, 2, 6-12. https://doi.org/10.53382/issn.2810-6369.14