Relationship of sexuality with socioeconomic vulnerability. A occupational perspective.
DOI:
https://doi.org/10.53382/issn.2810-6369.19Keywords:
Sexual and gender diversity, poverty, socioeconomic vulnerability, occupation, occupational therapyAbstract
In a social context where sexuality is approached superficially and conservatively, it generates significant consequences and impacts on certain groups in society such as sexual and gender diversity, women, children, and young people. This situation, coupled with the consequences of not addressing sexuality in everyday life, can have repercussions on the economy of individuals and communities. This reflection aims to examine the approach to sexuality and its connection to socioeconomics, visualizing this dynamic through the concept of occupation, where a limitation in participation and occupational choices is observed in individuals with a sexuality divergent from the norm, and who face primary difficulties due to the absence of Comprehensive Sexuality Education. The article will address the titles "discrimination and socio-economic vulnerability," "sexuality and occupation," and "Comprehensive Sexuality Education as a strategy for addressing vulnerability." The aforementioned is understood within the framework of occupation and occupational therapy. As a conclusion, the use of comprehensive sexuality education is suggested in addressing poverty, and professional teams should consider it in the development of intervention strategies and public policies.
References
Aguilar, P (2009). De silencios y abandonos: La construcción discursiva de la maternidad adolescentes en contextos de pobreza. Revista Latinoamericana de sexualidad, salud y sociedad. 3, pp. 130-153.
Alvarado, J. (2013). Educación sexual preventiva en adolescentes. Revista contextos. 29(1). 25-42
Alvarez, R; Duarte, A; Jara, D & Muñoz, F. (2016). Transexualidad y terapia ocupacional: una reflexión desde la teoría queer. Revista Estudiantes de Terapia Ocupacional. 2(3). 1-22.
Arenas, L. Duran, J. Dides, C. & Fernández, C. (2016). Primer informe: salud sexual, salud reproductiva y derechos humanos en Chile. Revista MILES.
Arranz, J & Cantero, P. (2019). Explorando la relación entre la satisfacción sexual y la calidad de vida en personas con trastorno mental grave. Revista Terapia Ocupacional Galicia. 16(30). 134-142.
Avillo, C; Barrientos, B; Fernández, J; Matus, C; Olivares, C & Morrison, R. (2015). Contexto y elecciones ocupacionales de adolescentes que se identifican como homosexuales. Revista Chilena de Terapia Ocupacional. 15(2). 1-19.
Calero, E; Rodríguez, S & Trumbull, A. (2017). Abordaje de la sexualidad en la adolescencia. Revista Humanidades Médicas. 17(3). 577-592.
Cano, A. (2020). Contexto personal y elección ocupacional de la trabajadora sexual. Revista Chilena de Terapia Ocupacional. 20(1). 37-47.
Castro, G. Carrasco, M. Solar, F. Catrién, M. Garcés, C. & Marticorena, C. (2019). Impacto de las políticas de educación sexual en la salud reproductiva adolecente en el sur de Chile, periodo 2010-2017. Revista Chilena de Obstetricia y Ginecología. 84(1). 28-40
Cerri, D. (2021). Sexualidad integral: desarrollos teóricos de terapia ocupacional en Argentina (2006-2020). Revista Argentina de Terapia Ocupacional. 7(2). 100-109.
Comisión económica para América Latina y el Caribe (2006). Estudio sobre patrones emergentes en la fecundidad y la salud sexual y reproductiva y sus vínculos con la reducción de la pobreza en América Latina.
De Greñu, S y Parejo, J (2013). La promoción de la igualdad y el respeto de la diversidad afectivo-sexual: bases de un programa de orientación y tutoría para educación secundaria. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía. 24(3), pp. 63-79.
Devine, R & Nolan, C. (2007). Sexual identity & human occupation: a qualitative exploration. Journal of Occupational Science. 14(3). 154-161.
Duran, M; Liguencura, C; Muñoz, B & Vizcaya, C. (2021). Personas mayores y sexualidad: reflexiones desde la terapia ocupacional acerca de las limitaciones de la sexualidad como ocupación. 20(2). 12-24.
EFE (2017). ONU: Retroceso de educación sexual en Latinoamérica aumentará desigualdades. El País. https://www.elpais.cr/2017/10/17/onu-retroceso-de-educacion-sexual-en-latinoamerica-aumentara-desigualdades/
Fernández, T (2014). La educación sexual y de género versus el maltrato en la pareja. Escenario sobre la violencia en jóvenes de Baja California. Revista Estudios Fronterizos, nueva época. 15(30), pp. 73-96.
Fondo de población de las naciones unidas (2005). Pobreza, salud sexual y reproductiva y derechos humanos.
Galdos, S (2013). La conferencia de El Cairo y la afirmación de los derechos sexuales y reproductivos como base para la salud sexual y reproductiva. Revista Peruana de Medicina Exp. Salud Pública. 30(3), pp. 455-460.
Galván, R. (2012). Occupational choice: The significance of socio-economic and political factors. En Whiteford, G. & Hocking, C. (eds.), Occupational Science: Society, Inclusion, Participation. 152-162.
García, G (2014). Embarazo adolescente y pobreza, una relación compleja. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades. 35(77), pp. 13-53.
Gómez-Antilef, B; Heise-Barrera, C; Muñoz-Vidala, G; Velásquez-Bórquez, G; Verdugo-Alvarez, V & Carrasco-Madariaga, J. (2020). Construcción de subjetividad trans a partir de la ocupación entendida como hacer, ser y llegar a ser. Revista Cadernos Brasileiros de Terapia Ocupacional. 28(2). 419-435.
Gonzalez, E. & Riquelme, R. (2018). Características de los programas de educación sexual en liceos de la provincia de Santiago, Chile. Revista Cuadernos médicos sociales. 58(2). 23-30
Grandón, D. (2017). Terapia ocupacional, discapacidad y género: la interseccionalidad como apertura hacia reflexiones pendientes. Revista Ocupación Humana. 17(2). 34-45.
Hernández, D; Paternina, A & Patiño, H. (2020). Envejecimiento y sexualidad: revisión temática desde terapia ocupacional. Revista Cultura de Cuidado Enfermería. 17(2). 113-127.
Hunt, F; Monterrosas, E. & Mimbela, R. (2015). Evaluación de la implementación de la declaración ministerial “prevenir con educación”. Su cumplimiento en América Latina 2008-2015. México DF.
Jones, s; Duarte, T; Astorga, N; Pardo, M & Sepúlveda, R. (2015). Aproximación a la experiencia de cuerpo y sexualidad de un grupo de mujeres chilenas con discapacidad física congénita. Revista Chilena de Terapia Ocupacional. 15(1). 19-32.
López, R; Rebellato, C; Akemi, B & Reinoso, C. (2019). Género, sexualidad y envejecimiento en la terapia ocupacional. Revista Chilena de Terapia Ocupacional. 19(1). 109-124.
Marchant, J. (2019). Posibles abordajes de terapia ocupacional en la educación sexual de niños, niñas, adolescentes y jóvenes lesbianas, gay, bisexuales y trans: una revisión bibliográfica. Revista Chilena de Terapia Ocupacional. 19(2). 63-71.
Marchant, J. (2020). Terapia ocupacional en la inclusión laboral de personas trans. Un ensayo reflexivo. Revista Estudiantes de Terapia Ocupacional. 7(2). 11-25.
Marchant, J. (2022). Terapia ocupacional, sexualidad e investigación para las políticas públicas. Revista Contexto. 8(1). 51-61.
Mella, E y Rebolledo, E (2020). Factores que influyen en la implementación de una política pública de educación sexual integral: Casos Chile y Costa Rica. Revista Chilena de Derecho y Ciencia Política, 11(1), pp. 10-35.
Mella, J. (2012). Ensayo sobre la importancia de la educación sexual en personas con déficit intelectual: reflexiones desde la terapia ocupacional. Revista Chilena de Terapia Ocupacional. 12(2). 1-13.
Moraga, M. (2017). Apartheid ocupacional de las diversidades trans: importancia y desafío para la terapia ocupacional social. Revista Educación Inclusiva. 1(2). 106-118.
Organización de las naciones unidas (2010). Informe del relator especial de las naciones unidas sobre el derecho a la educación.
Pacheco, C (2015). Agencia social, sexualidad y embarazo en menores de 15 años. Revista Gerencia Política y salud de Bogotá. 14(29), pp 62-82.
Pinilla, M. (2020). Terapia ocupacional y sexo: ¿contradicción o contraindicación? Revista Terapia Ocupacional Galicia. 17(1). 71-76.
Rodríguez, J (2017). Deseabilidad y planificación de la fecundidad adolescente en América Latina y el Caribe: tendencias y patrones emergentes. Notas de población. 104, pp. 119-144.
Rodríguez, M (2020). Tendencias de investigación sobre educación sexual en algunos países de América Latina y Europa Revista de Cultura Científica, 18, pp. 155-174.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Relatos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.